Van zuid naar noord - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van Maickel en Leonie - WaarBenJij.nu Van zuid naar noord - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van Maickel en Leonie - WaarBenJij.nu

Van zuid naar noord

Door: maickelenleonie

Blijf op de hoogte en volg Maickel en Leonie

24 Februari 2012 | Nieuw Zeeland, Ohakune

Na twee locaties gehad te hebben zonder internet is het een behoorlijk lang verhaal geworden.

19 feb 2012

Vandaag opnieuw een lange rit voor de boeg. We gaan van Kaikoura richting het Abel Tasman National Park, wat zo'n 4,5 uur rijden is. Vandaag gebeurt weer wat we al vaker hebben meegemaakt. Op de plek van bestemming is het heerlijk weer en schijnt de zon, maar zodra we weer een autorit te gaan hebben, begint het te regenen. Dit vinden wij persoonlijk niet zo erg, want nu is het minder warm tijdens het rijden. De uitzichten worden er niet minder om, want de wolken geven al die grote bergen juist iets mysterieus. Halverwege de rit hebben we een stop gemaakt om te tanken en zijn we ook meteen boodschappen gaan doen in een grote supermarkt. Op onze volgende locatie moeten we namelijk zelf voor ons ontbijt en avondeten zorgen. Dat wordt dus weer een keer lekker pannenkoeken bakken! Eenmaal aangekomen in Riwaka blijkt dat we een erg steile oprit op moeten rijden om bij ons huisje te komen. Op een krijtbord staat 'Welcome Leonie & Maickel, you can go to chalet 1'. Voor een huisje waar we zelf moeten koken e.d. blijkt het erg klein te zijn. Er is niet eens een fornuis. Er is een ietwat grotere electrische pan en een enkel electrisch pitje. Dat wordt dus een beetje improviseren tijdens het koken, maar dat gaat ons wel lukken. De rest van het huisje bestaat uit een minibadkamer, een bed en een bank. Het is wat primitiever dan de andere locaties, maar we hebben alles wat we nodig hebben. Het uitzicht maakt ook altijd weer wat goed. Doordat we wat hoger zitten, kijken we mooi uit op de bergen en de zee.

20 feb 2012

Vandaag heerlijk uitgeslapen! De inbegrepen ontbijtjes bij sommige locaties zijn natuurlijk heerlijk, maar je moet er wel altijd op tijd voor uit je bed. Onze eigen ontbijtjes zijn overigens ook lekker, want we hadden vandaag gekookte eitjes erbij. Na het ontbijt zijn we richting het Abel Tasman National Park gegaan. We hadden de intentie om in het park te gaan wandelen, maar we hebben vanuit de parkeerplaats een ander pad gekozen, waardoor we op het strand uitkwamen. Het was eb, dus we moesten een eind lopen richting de zee en her en der lagen nog plassen water. Soms waren het zelfs riviertjes. We hebben onderweg veel krabbetjes gezien en ook een paar mensen die dichte schelpen aan het zoeken waren. Ze zeiden dat deze net zo lekker waren als mossels en oesters als je ze gekookt had, maar we hebben het toch maar niet uitgeprobeerd. We hebben zo'n beetje de hele middag over het strand gewandeld. Op gegeven moment zagen we iedereen terug lopen, waarschijnlijk vanwege de opkomende vloed, zodat wij ook maar weer terug gingen. Het is lastig om op een grote vlakte te zien wat er nog voor je ligt, waardoor we ineens voor een riviertje stonden. Op de heenweg waren we daar omheen gelopen, maar dat bleek nu een hele omweg te zijn voor ons. Dan maar er recht doorheen! Met natte schoenen en broek hebben we de overkant gehaald, om er een stukje verder achter te komen dat we nog een keer door de rivier moesten! Onze schoenen waren nu toch al nat, dus die tweede keer was minder erg. Terug bij het huisje hebben we maar snel onze schoenen buiten te drogen gezet en een wasje gedraaid. Het primitief koken ging vandaag een stuk beter dan gisteren. Gisteren wilde de pan niet helemaal meewerken, maar vandaag smaakten de aardappeltjes en het stukje vlees heerlijk. Oefening baart kunst. Dadelijk gaan we nog lekker van ons toetje genieten en van alweer een wolkeloze hemel.

21 feb 2012

Deze ochtend toch maar wat eerder opgestaan dan gisteren. Na een heerlijk ontbijtje zijn we begonnen met flink wat wasjes draaien, want wie weet wanneer we weer een wasmachine tot onze beschikking hebben. Hierna werd het tijd om toch ook maar iets aan de auto te gaan doen. Hij ziet er smerig uit en morgen moeten we 'm alweer inleveren. Dan gaan we namelijk naar het Noorder-eiland. De eerste de beste carwash blijkt een half uur rijden, maar dat hebben we er niet voor over. Met een emmer water en een sopje kom je al een heel eind. De auto blinkt als nooit tevoren! Aangezien we toch op vakantie zijn, houdt het harde werk hierna alweer op. We gaan naar Motueka, een klein stadje. In de middag hebben we daar wat in de omgeving gewandeld en wat winkeltjes bezocht. ook hebben we ergens een milkshake op, maar ze begrijpen hier niet zo goed hoe je die moet maken. De shakes zijn waterig en met weinig smaak, bij de McDonalds smaken ze beter! Begin van de avond zijn we weer huiswaarts gereden, want we begonnen trek te krijgen. Vandaag was het weer pannenkoekendag :) Het electrisch pitje deed echter niet zo goed wat wij wilden. De eerste pannenkoeken waren niet helemaal gaar en plakten aan de bodem vast. Maickel kwam op het grandioze idee om pannenkoeken te bakken in de electrische pan die nog groter is dan een pizzapan. En wonder boven wonder, het lukte! Na dit heerlijke diner hebben we buiten op onze veranda nog een biertje gedronken en de lucht weer zien betrekken. Het was te verwachten, want morgen moeten we weer naar de volgende locatie en zal het wel weer regenen. We zullen dan eens zien of het weer op het Noorder-eiland beter is...

22 feb 2012

Time flies when you're having fun! Het grootste deel van de vakantie zit er alweer op en vandaag zijn we vertrokken naar het Noorder-eiland. Na drie uur rijden kwamen we aan in Picton. Vanaf hier zal de ferry vertrekken naar de overkant, naar Wellington. Onze huurauto hebben we hier ingeleverd, want we krijgen aan de andere kant een nieuwe auto. De overtocht duurt zo'n drie uur. We zijn in de familie lounge gaan zitten, waar de herdenking van de aardbeving in christchurch op tv was. Die was precies een jaar geleden, vandaar dat er ook twee minuten stilte gehouden werd. Al met al ging de overtocht, na een verlaat vertrek, redelijk snel. Tegen vijf uur waren we in Wellington, waar we eerst nog op onze koffers moesten wachten. En daarna natuurlijk in de rij voor een nieuwe huurauto. Dit keer was alles goed geregeld en kregen we de sleutel mee van een Toyota Corola. Bij de auto aangekomen, bleek deze toch wat kleiner dan de mazda, want onze koffers pasten niet allebei in de kofferbak. We hadden de banken al plat liggen toen de verhuurder kwam vragen of alles naar wens was. Maickel zei voor de grap dat de auto te klein was en dat een mazda beter zou zijn. No worries, zei de verhuurder en binnen een minuut hadden we van auto geruild en dus toch weer een mazda tot onze beschikking! Hierna op naar onze B&B. Onze gastvrouw bleek een apart persoon te zijn. Ze is wat moeilijk te omschrijven, maar misshien hebben we deze eerste avond een verkeerde indruk van haar gekregen, omdat ze iets teveel gedronken had van cola met een verdacht goedje erin. Wat overigens wel heel fijn en aardig was, is dat ze deze eerste avond voor ons en het andere stel dat er sliep gekookt heeft. Het regende zoveel, dat ze ons niet de regen in wilde sturen. We hebben een heerlijke mexicaanse maaltijd op, met als toetje echte nieuw-zeelandse pavlova. Een erg lekkere taart! Het andere stel was ergens midden in de vijftig en kwam uit San Fransisco. Ze waren al meer dan een jaar aan het rondreizen, dus ze hadden een hoop te vertellen. Het bier en de wijn kwam ook op tafel, dus al met al was het een erg gezellige avond geworden!

23 feb 2012

Vanmorgen zijn we na ons ontbijtje, ondanks de enorm harde wind, toch naar het centrum vertrokken. We hebben besloten om met de bus te gaan, want het was gisteren zo enorm druk op de weg dat we liever niet zelf rijden. Bij de bushalte waaiden we bijna weg, dus we waren blij toen de bus uiteindelijk verscheen. Eenmaal in het centrum aangekomen zijn we eerst naar het Te Papa museum geweest. Dit is een enorm groot en gratis museum waar een hele hoop te zien is, over dieren, Maori en andere tijdperken. Het is ook redelijk interactief, wat het wel erg leuk maakt. We hebben hier in de ochtend rondgewandeld en daarna zijn we de stad ingegaan. We hadden graag wat meer dingen buiten Wellington willen zien, maar het weer zat ons niet echt mee. Dan maar winkelen. Wellington is een redelijk grote stad met een groot centrum, dus we hebben ons wel vermaakt. Tegen etenstijd zijn we in een restaurant gaan eten dat bekend staat om zijn vele soorten bier, dus daar hebben we er maar een aantal van geproefd. Later op de avond zijn we op ons gemakje richting de bushalte gewandeld en terug gegaan naar onze verblijfplaats. Daar bleek nu nog een Nederlands stel te zitten dat, heel toevallig, ook op onze vorige locatie zat. We hadden ze toen niet gesproken, maar nu hebben we met z'n allen 's avonds nog zitten kletsen. Een hele hoop dingen waar we het over hadden, waren erg herkenbaar voor de ander. Met name het links rijden leverde dezelfde problemen en lachwekkende momenten op.

24 feb 2012

Onze tijd in Wellington zit er alweer op. Terwijl de zon gelukkig weer door de wolken heenkomt, zijn we vertrokken naar Ohakune. Dit ligt vlak onder het Tongariro National Park, wat bekend staat om de mooie wandelingen die je er kan maken. Tijdens onze rit valt ons het andere landschap al goed op. Waar we op het Zuider-eiland overal bergen en meren tegenkwamen, zien we hier voornamelijk heuvels en komen we meer steden tegen. Het is wel prettig om nu even niet over allerlei bergweggetjes te hoeven slingeren en het landschap is nog steeds mooi om naar te kijken. In Ohakune stuurt de tomtom ons een keienpad in, waarbij we over een eng houten bruggetje moeten en uiteindelijk een hek tegenkomen. We hebben geen idee of we hier wel moeten zijn, maar we maken het hek open en dicht en rijden maar weer verder. Een heel eind verder blijkt toch dat we op de goede weg zitten, want we hebben onze locatie, the river lodge, gevonden. Het wordt ons al snel duidelijk dat we eigenlijk vanaf de andere kant aan hadden moeten komen en dat we nu over prive-terrein van een boer gereden zijn. Dat zullen we maar niet meer doen. Onze locatie ziet er echt prachtig uit, dit is een van de mooiste locaties die we gehad hebben. Er is een grote, mooie tuin, er lopen wat beestjes rond, binnen in huis is er een enorme lounge en alles is aanwezig. we zitten zelf in een apart huisje wat erg mooi is aangekleed. Na onze koffers te hebben binnen gegooid, zijn we terug naar het stadje gereden, dit keer via de goede weg. Hier hebben we al wat rondgewandeld en een paar boodschapjes gedaan. Dadelijk een hapje eten en nog een kleine wandeling maken in het natuurgebied achter ons verblijf.

• 24 Februari 2012 - 05:43

Oma Marja&OpaFrank:

Hoi Maickel en Leonie,
    Het is daar nog steeds geweldig zo te lezen. Het blijft een indrukwekkend mooi land en zo te zien genieten jullie er enorm van. Nog veel plezier.

• 24 Februari 2012 - 08:23

Joyce:

Wederom prachtige foto's! En hebben jullie ook Beef Wellington op in Wellington? Of komt dat misschien helemaal niet uit die plaats? Anyway, het was weer een leuk reisverslag om te lezen! Wanneer komen jullie terug richting Nederland? Veel plezier nog!

• 24 Februari 2012 - 10:34

Bas & Roos:

ha jonge lui, het is een plezier om jullie zo een beetje te volgen .hartstikke leuk en geniet er van zoveel je kunt

• 24 Februari 2012 - 11:26

Groetjes Uit Goirle:

Fijn te horen dat jullie het nog steeds naar jullie zin hebben
    Geniet er nog van , het grootste gedeelte van julie vakantie zit er al op

• 24 Februari 2012 - 11:57

Annelieke:

Wat een prachtig land en wat fijn om te lezen dat jullie er zo van genieten! En ook lekker Hollands pannekoeken bakken aan de andere kant van de wereld ;-) Ik lees met veel plezier jullie verhalen en geniet van de komende tijd.
    xxx
    Annelieke

• 24 Februari 2012 - 12:42

Familie Van Esch:

hoi leonie en maickel,
    geniet nog van de laatste weken, maar dat zal niet zo moeilijk gaan als ik jullie verslagen zo lees.
    groetjes uit berkel enschot

• 24 Februari 2012 - 16:00

Marcel:

Ongelooflijk die fotos, echt super gaaf man, wist niet dat het andere kant van de wereld zo mooi was, leuk om jullie te volgen, geniet er nog van !!!!!!!!!!!!!

• 24 Februari 2012 - 16:19

Thuisfront Vd Wouw:

fijn om weer eens wat te lezen van jullie
    geniet van die laatste weken

• 26 Februari 2012 - 17:25

De Buren:

Hi Maickel en Leonie,

Wat een mooie foto's voorald die van de walvisstaart. Geniet nog lekker van je vakantie.

p.s. aan die extra oprit kunnen we wel wennen :)

de buren