Kaikoura - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Maickel en Leonie - WaarBenJij.nu Kaikoura - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Maickel en Leonie - WaarBenJij.nu

Kaikoura

Door: maickelenleonie

Blijf op de hoogte en volg Maickel en Leonie

18 Februari 2012 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

16 feb 2012

Vanochtend op tijd opgestaan, spullen opgeruimd en ons klaargemaakt voor de lange rit van bijna 5 uur naar Kaikoura. We moesten eerst nog een half uur dezelfde weg terugrijden voor we afbogen naar het oosten. Het was opnieuw een rit door mooi landschap, waardoor we een aantal keer gestopt zijn om dit vast te leggen op foto. Verder hebben we flink doorgereden. Af en toe wat langzamer omdat er een camper of busje voor ons reed, maar dat duurt nooit lang. Ze zijn hier in het verkeer erg vriendelijk en zodra het mogelijk is, gaan ze voor je aan de kant, zodat je in kan halen. Tegen drie uur kwamen we aan op onze locatie. Het is een B&B en de huisjes staan in een prachtig aangelegde tuin. Er is zelfs een kampvuurkuil en een jacuzzi, dus dat gaat helemaal goedkomen hier. Ook liggen er her en der stenen in de tuin met spreuken erop, zoals 'with a friend at your side, no road seems too long'. De gastheer en -vrouw zijn enorm vriendelijk en behulpzaam, wat wel een verademing is na de gastvrouw van vorige keer, die voornamelijk chagrijnig keek en praatte. Na even rustig gezeten te hebben na de lange rit zijn we het stadje gaan verkennen. Kaikoura blijkt echt een enorm leuk stadje te zijn. Het oogt gezellig, vriendelijk, heeft alle benodigde faciliteiten en winkels, maar heeft niet dat onpersoonlijke en drukke van een grote stad. Precies goed dus. Het lekkere weer draagt hier natuurlijk ook aan bij, want sinds de regenbui in Punakaiki hebben we eigenlijk weinig wolken meer gezien. We hebben op ons gemak door het stadje en over het strand gelopen. 's Avonds hebben we wat gegeten bij een pizzeria. Het tentje oogde niet heel geweldig, maar de pizza's waren heerlijk.

17 feb 2012

Jahoe, vandaag gaan we op walvissenjacht! Nou ja, jagen zullen we maar niet doen, maar we hopen wel een paar walvissen te spotten. We zijn op ons gemak naar het walviskantoor gelopen, waar we alvast wat veiligheidsinstructies kregen op de boot. De voorspellingen waren goed, want eerder op de ochtend hadden ze al twee walvissen gezien. Met een busje werden we naar de boot vervoerd en daar kan de tocht beginnen. De boten gebruiken geen sonar, omdat dat de walvissen kan storen. Het enige wat ze gebruiken om de walvissen op te sporen is een soort microfoon die het geluid van de walvissen opvangt. We hadden geluk vandaag, aangezien de walvissen maar zo'n vier mijl van de kust afzaten en we dus niet zo ver over de zee hoefden te hobbelen. De zee was dan wel kalm, maar de boot gaat behoorlijk hard dus het is niet moeilijk om zeeziek te worden. Gelukkig is dat ons bespaard gebleven. Al vrij snel was de eerste walvis gesignaleerd, dus in volle vaart gingen we erop af. Vlak bij de walvis werd de motor uitgezet en mochten we allemaal naar buiten. Een walvis blijft zo'n vijf tot tien minuten boven water. Je kan een deel van zijn rug en zijn rugvin zien. Het is maar een kleine tien procent van de walvis wat je kan zien. Onder water gaat het beest namelijk nog vijf meter verder naar onder, dus ze zijn echt enorm! Ze zijn zo'n achttien meter lang. Als ze weer naar beneden duiken, zie je eigenlijk het mooiste van de walvis. Dan komt namelijk zijn staart boven water. Op de foto lijkt de staart niet zo groot, maar vergis je niet; de staart is ongeveer 7 meter breed. Na deze eerste walvis hadden we het geluk om er nog eens twee te vinden, dus het was een goede tocht.

Hierna zijn we weer terug gegaan naar ons huisje, want we moesten nodig een wasje draaien. Al onze sokken en ondergoed zaten in de waszak.. Gelukkig mochten we hier, tegen een kleine vergoeding, de wasmachine en de droger gebruiken. In de avond zijn we weer naar het stadje gelopen om ergens een hapje te eten. Een soort zelfbediening lijkt hier normaal te zijn, want we hebben het al vaker gezien. Je moet zelf bij de bar de menukaart ophalen en vervolgens moet je ook bij de bar bestellen en meteen betalen. Daarna krijg je een nummertje mee en mag je een plekje gaan zoeken om te zitten. Het eten komen ze gelukkig nog wel brengen en dat smaakte weer goed. Via het strand zijn we vervolgens met een lekker ijsje terug gelopen. Op onze veranda hebben we genoten van een heerlijke Hoegaarden (ja, die hebben ze hier ook) voor we naar bed gingen.

18 feb 2012

De eerste avond carnaval zit er alweer op thuis, is het goed bevallen? Wij vieren hier stiekem onze eigen carnaval (zie profielfoto). Verder hebben we vandaag flink gewandeld in de hete zon. Er is een wandelpad langs de zee waar onze gastvrouw ons op gewezen had. Wij gingen er dus vanuit dat het een vlakke wandeling zou worden, maar dat was een grote vergissing! Ook langs de kust zijn de bergen volop aanwezig, dus we moesten een flinke klim maken voor we op het wandelpad waren. Eenmaal boven bleven we gelukkig het grootste gedeelte op dezelfde hoogte en dat maakt het wandelen wel een stuk prettiger. Het uitzicht op de kust en zee is van bovenaf erg mooi, dus we zijn een aantal keer gestopt om hiervan te genieten. ook hebben we door een wei met koeien gelopen, dus dat moest op de foto voor ome Ad. Al met al zijn we ongeveer vier uur onderweg geweest. We hadden dus behoorlijke dorst toen we terug in het stadje waren en zijn een leuk kroegje ingedoken. Hier kregen we zelfs ons tweede drankje gratis, omdat het het laatste beetje uit de fles was. Moeten ze in Nederland ook invoeren ;) Vroeg in de avond hebben we ergens gegeten, waar het helaas niet zo lekker was als gisteren. Je kan niet elke avond geluk hebben. Het toetje was echter prima, want dat hebben we aan de overkant bij een ijsjeszaak gehaald. 's Avonds nog lekker een potje gekaart en geskypt met het thuisfront. Morgen moeten we helaas alweer vertrekken uit dit leuke stadje. Mocht iemand van plan zijn om naar Nieuw-Zeeland te gaan, sla dan Kaikoura zeker niet over!

• 18 Februari 2012 - 11:06

Thuisfront Vd Wouw:

jullie genieten nog volop, ga vooral zo door, wij spelen hier wel taxi en kok met de carnavalsdagen voor je 2 lieve broertjes

groetjes van ons allen

• 18 Februari 2012 - 12:43

Anneke:

Wow, jullie gaan Nederland straks echt zo saai vinden! Geniet nog van het mooie uitzicht en het lekkere weer!

En veel fotos blijven maken :)

X
    Anneke

• 18 Februari 2012 - 15:28

Peter En Tonny Tromm:

hoi leonie en maikel
    wat een geweldig verhaal alweer
    jullie zien en doen wel heel veel
    ga zo door, en geniet ervan
    groetjes: peter en tonny

• 19 Februari 2012 - 08:19

Groetjes Uit Goirle :

.Blijf genieten en mooie foto's maken .Opa vind het fijn om te horen dat jullie het goed naar jullie zin hebben in Nieuw Zeeland Mijn eertse carnavalsavond zit er op Met bewoners naar Vincentius geweest in Udenhout , was reuze gezellig. oh ja hier ligt er vanochtend weer een heel dun laagje sneeuw

• 19 Februari 2012 - 12:32

Ronnie, Miranda&kids:

Hallo daar,
    Wat een mooi verhaal en foto's weer zeg.
    Geniet er maar lekker van.
    Carnaval bij de scouting was voor Mika en Kira in ieder geval erg geslaagd. Verder doen wij het lekker rustig aan.
    We wensen jullie nog ontzettend veel plezier.
    Gr, Ronnie, Miranda, Mika en Kira

• 20 Februari 2012 - 13:45

Claudia En Patrick:

kei goed dat jullie het zo naar jullie zin hebben.Blijf vooral genieten, en ja dat doen wij hier ook, we hebben er nu 2 hele leuke carnavalsdagen opzitten, vandaag (maandag) rustdag, en dat is nodig en dan morgen er weer tegenaan.
    heel veel groetjes van hier en blijven genieten want het is zo weer maart.
    xxx

• 22 Februari 2012 - 22:14

Bart, Lian En Koters:

jullie hebben eigenlijk best goed voor elkaar he
    -jullie zitten nu in een van de mooiste landen ter wereld
    -jullie hebben nu ook nog een van de meest indrukwekkende diersoorten gezien en op de gevoelige plaat vast gelegd
    -6 weken lang vakantie is ook niet slecht
    -en dan ook nog in de carnavals stemming weten te komen
    -en dan ook nog goed bier hebben heel belangrijk
    -en dat allemaal lekker met z'n tweeen!
    -en wij jullie maar missen meej carnaval

maar het is jullie gegund
    geniet er nog maar met volle teugen van
    groetjes lian en de rest

• 23 Februari 2012 - 09:50

Joyce:

Hey Maickel en Leonie!

Wij hebben weer een fantastische carnaval beleefd, maar ik zie dat jullie ook hele leuke dagen gehad hebben. wow, dat jullie walvissen hebben gezien, echt fantastisch! X